Komunikacja zewnętrzna: rodzaje, przykłady, znaczenie
Przekazywanie informacji pomiędzy firmą a innymi firmami lub osobami spoza środowiska biznesowego określane jest jako komunikacja zewnętrzna. Organizacje mają za zadanie komunikować się z innymi organizacjami lub osobami, aby osiągnąć określone cele. Tymi osobami mogą być inwestorzy, obecni lub potencjalni klienci, udziałowcy, społeczeństwo, organizacje rządowe lub inne jednostki biznesowe, itp. Tak więc, komunikacja zewnętrzna ma miejsce, gdy organizacje biznesowe wymieniają informacje z wyżej wymienionymi jednostkami biznesowymi lub podmiotami.
Komunikacja zewnętrzna jest szeroko sklasyfikowana jako formalna i nieformalna komunikacja biznesowa:
Formalna zewnętrzna komunikacja biznesowa, uważana jest za początkowy element w budowaniu odpowiedniego wizerunku firmy. Obejmuje ona różne formalne listy, notatki, raporty czy prezentacje. Głównym celem komunikacji zewnętrznej w biznesie jest zaintrygowanie pracą i jakością produktów lub usług firmy do jej otoczenia zewnętrznego.
Oto kilka przykładów rodzajów komunikacji zewnętrznej:
- Zawartość strony internetowej i blogów
- Różne strategie reklamowe, takie jak rozwijanie użytecznych treści na stronie internetowej, optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO), marketing treści itp. są bardzo korzystne w dostarczaniu kluczowych informacji o organizacji lub marce. Strony internetowe odgrywają ogromną rolę w budowaniu strategii komunikacji zewnętrznej, ponieważ działają one jako centrum dla innych działań firmy związanych z budowaniem jej marki. Podobnie, poprzez content marketing, organizacje mogą zapewnić rosnącą widoczność swojej strony w wyszukiwarkach. Ponadto, zapraszając do komentowania i kontaktowania się z firmami poprzez sekcję komentarzy i stronę kontaktową, organizacje zapewniają dwukierunkową komunikację.
- Konferencje i spotkania na żywo
- Różne konferencje lub webinaria i wydarzenia na żywo są uważane za jeden z ważnych rodzajów czynników zwiększających komunikację zewnętrzną w biznesie.
- E-mail i newslettery
- Innym rodzajem zewnętrznej komunikacji biznesowej jest system poczty elektronicznej. Jest on używany do obu celów, tj. do demonstracji nowych ofert dla klientów, w celu zwiększenia sprzedaży, a także do budowania długotrwałych relacji z różnymi interesariuszami, które na zewnątrz w stosunku do organizacji.
- Media społecznościowe
- Media społecznościowe są uważane za zaawansowane i najnowsze medium komunikacji zewnętrznej. Różne platformy mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Linkedin, Twitter, Whatsapp, itp. są bardzo korzystne w interakcji z osobami z zewnątrz organizacji.
Różne organizacje wykorzystują zewnętrzne środki komunikacji do informowania o kosztach swoich produktów i usług. Oferty promocyjne, takie jak kupony, punkty bonusowe, kup 1 – otrzymaj 1 za darmo, itp. są zaprojektowane przez organizację, aby zwiększyć sprzedaż, przyciągnąć i utrzymać lojalnych klientów.
Komunikacja zewnętrzna jest uważana za narzędzie komunikacyjne dla innych organizacji i osób, które działają w zewnętrznym środowisku biznesowym. Ułatwia ona przedsiębiorstwu rozpowszechnianie wszelkich informacji i wiadomości związanych z organizacją wśród klientów, udziałowców, dostawców i innych osób. Sukces każdej firmy zależy nie tylko od jej sprzedaży, ale także od postrzegania jej wizerunku u klientów i innych interesariuszy. Poprzez komunikację zewnętrzną organizacja może stworzyć swój wizerunek, poprzez różne media komunikacyjne, takie jak newslettery, informacje prasowe itp.
Poprzez różne zewnętrzne media komunikacyjne, takie jak strony internetowe, portale społecznościowe, takie jak Facebook, Linkedin, itp. firmy mogą zwiększyć świadomość swoich produktów lub usług u swoich odbiorców, ponieważ są to wygodne sposoby dotarcia do grupy docelowej, a także opłacalne strategie promocji. Dobrze przemyślany plan komunikacji nie tylko definiuje grupę docelową, ale także skupia się na tym, jak skutecznie do niej dotrzeć.