Aby reklama internetowa była jak najtańsza, firmy starają się przekształcić odwiedzających ich stronę w potencjalnych nabywców (potencjalnych klientów). Odbywa się to poprzez zbieranie e-maili odwiedzających. Adresy e-mail, zachęcające do pozostania fanami na Facebooku itd. Ale co, jeśli użytkownik nie zostawił żadnych kontaktów? W tym miejscu pojawia się potrzeba ponownego dotarcia do odwiedzających stronę.
Narzędzia marketingu internetowego
Jak jest zatem rozwiązanie? Znakomicie sprawdzi się tutaj remarketing. Remarketing (zwany także „retargetingiem”) to proces remarketingowy, który pozwala znaleźć byłych odwiedzającym naszą stronę w całym internecie i wyświetlać im reklamy związane z naszą stroną internetową. Remarketing pomaga przekonać odwiedzających do powrotu na stronę i zakupu świadczonej usługi lub towaru.
Działa on w sieciach reklamowych online, z których największą jest Google Display Network, która ma ponad 1 milion popularnych portali internetowych (umieściły one reklamy Google AdSense w kodzie swojej sieci). Zasada działania polega na wyświetlaniu docelowej grupie reklam tekstowych, banerów i reklam graficznych.
Jak działa remarketing?
Proces remarketingu składa się z czterech etapów:
- Użytkownik wchodzi na Twoją stronę internetową po raz pierwszy za pomocą zwykłych metod reklamy online (newsletter, baner, post na Facebooku, inne formy reklamy).
- Po pierwszej wizycie użytkownika na Twojej stronie, jego przeglądarka zapamiętuje system Google AdWords za pomocą pliku cookie. Osiąga się to poprzez zainstalowanie specjalnego kodu Google AdWords.
- Gdy użytkownik opuści Twoją stronę i zacznie przeglądać sieć, Google może rozpoznać ją w każdej sieci, która korzysta z boksów reklamowych Google AdSense i tego kodu.
- Gdy użytkownik odwiedza inną stronę, która ma przestrzeń reklamową Google AdSense, największa internetowa sieć reklamowa, Google, wyświetla reklamy kierowane do użytkownika.
Internauci są narażeni na powiązane reklamy, więc korzystanie z usługi remarketingowej jest korzysta pod każdym kątem:
- Dla reklamodawcy – ponieważ przyciąga wysoce potencjalnych użytkowników;
- Pod kątem przeglądarki – ponieważ widzi reklamy istotnych dla siebie informacji;
- Dla właściciela strony internetowej – ponieważ reklama skierowana do użytkownika zyskuje większą uwagę, tj. więcej kliknięć;
- Pod kątem systemu reklamowego – ponieważ z każdego docelowego kliknięcia system reklamowy generuje przychody i zyski.
Dlaczego remarketing jest skuteczny?
Aby zacząć korzystać z usługi remarketingu, musisz opracować strategię i narzędzia komunikacji. Obejmuje to interakcję z użytkownikami, którzy już odwiedzili Twoją stronę. W jaki sposób spróbujesz ponownie zachęcić ich do odwiedzenia Twojej strony i jaki będzie cel tej zachęty?
Częstym błędem popełnianym przez firmy korzystające z remarketingu jest myślenie, że usługa jest tylko przygotowaniem do systemu Google AdWords. W rzeczywistości Google AdWords zapewnia techniczne możliwości tego procesu, a na skuteczność kampanii remarketingowej w AdWords ma wpływ tylko w zakresie, w jakim kampania jest zarządzana i prowadzona przez ten system.
Nie mniej ważny jest wybór sposobów komunikowania się z potencjalnymi użytkownikami strony. Jaka będzie Twoja sugestia, żeby użytkownicy chcieli wrócić ponownie? Co powinniśmy im zaoferować w najbardziej ekskluzywny sposób, aby zmienić odwiedzających w kupujących? Co powinieneś zrobić, żeby użytkownik został subskrybentem newslettera lub fanem Twojej strony w mediach społecznościowych?
Remarketing ma również inny skutek uboczny na Twoją markę. Remarketing może nie tylko pomóc Ci zwiększyć zwrot z inwestycji w reklamę online, ale także zwiększyć świadomość marki, wyświetlać ukierunkowane komunikaty użytkownikom strony, nawet jeśli nie odwiedzają Twojej strony.